Personvernerklæring for GPO
Denne personvernerklæringen gjør rede for vår håndtering av personopplysninger som samles inn for å utøve våre tjenester overfor medlemmer og andre vi jobber med.
Behandlingsansvarlig i organisasjonen er styreleder, dersom ikke oppgaver er delegert. Henvendelser for innsyn, retting eller sletting av personopplysninger kan gjøres til gpo@gpo.no
- Medlemskap
Fra våre medlemmer innhenter vi kontaktinformasjon som navn, adresse, telefonnummer og epostadresse, samt personopplysninger som fødselsdato, kjønn, utdanning og erfaring. Disse opplysningene er grunnlag for å kunne godkjenne medlemskapet og gi et tilstrekkelig tilbud og informasjon knyttet til medlemskapet. Når man melder seg inn i GPO samtykker man derfor til at vi bruker kontaktinformasjonen til eksempelvis utsendelse av evt. tidsskrifter, nyhetsbrev, invitasjon til arrangementer med mer. Ved avsluttet medlemskap slettes kontaktinformasjon og øvrige personopplysninger.
- E-post
Du kan sende e-post til oss, men husk at alle virksomheter er sårbare for datatyveri. Du bør derfor ikke sende sensitivt innhold per e-post. Om vi mottar en slik e-post, behandler vi e-posten i henhold til innhold og sletter den straks.
- Påmelding til workshops og andre arrangementer
Via vår webløsning eller email er det mulig å melde seg på workshops og ulike arrangementer. Disse personopplysningene blir ikke brukt til andre formål enn å administrere arrangementet.
Innledning om etiske retningslinjer
Etiske retningslinjer for GPO er utarbeidet for å ivareta kvaliteten på det utviklingsarbeid som gjøres ute i organisasjoner og bedrifter av GPO´s medlemmer.
Retningslinjer er til for å bevisstgjøre GPO styre og GPOs medlemmer i etiske spørsmål, og de er ment å være en støtte til å velge best mulig adferd hos kunder, kollegaer, og samarbeidspartnere.
I tillegg ønsker vi gjennom dette å bidra til valg av god etisk oppdragsløsning hos kunder. Med dette mener vi etiske forsvarlige valg, ift. valg av oppdrag, roller og samarbeidspartnere.
Intensjonen er også å sikre at kundene ikke blir utsatt for uhensiktsmessig eller skadelig intervensjon, og samtidig skape og opprettholde tillit til gestalt teori og metode i organisasjonsarbeid.
Våre etiske retningslinjer er bindende for alle medlemmer av GPO.
Det er etablert en fremgangsmåte for å behandle klager på våre medlemmers praksis. Retningslinjene vil være grunnlaget for vurdering av klagen. I behandlingen av klagen vil det tas hensyn til de etiske dilemmaer som er tilstede, og de prioriteringer og valg medlemmet har gjort under den etiske beslutningsprosessen. Innledningsvis vil vi berøre punktene integritet, grunnsyn og hvem vi tenker at våre medlemmer er.
- Integritet
GPO skaper medlemsverdi gjennom samarbeid med relevante og internasjonale miljøer. Slikt samarbeid skal kjennetegnes med høy integritet i alle relasjoner og oppleves som foretningsmessig nøytrale. Dette konkretiseres ved at GPO skal kunne veilede medlemmer om faglige forhold og GPO skal ikke la kommersielle hensyn påvirke de råd som gis.
- Grunnsyn
GPO har et positivt, helhetlig og eksistensialistisk grunnsyn ift. alle mennesker (les også: organisasjoner). Alle mennesker kan vokse, endre seg og/eller hente ut mer av sitt eget potensial. Alle gjør det beste de kan ut fra gitte omgivelser, betingelser og rammer. Alle medlemmer i GPO bruker gestalttilnærmingen i sitt arbeid. En grunnleggende idé innen gestalt er at hvert menneske innenfor de muligheter de har, selv er ansvarlig for sine valg og handlinger. Gjennom tydelighet av ansvar og roller, vil bedre samhandling, endring og utvikling skje
Når gestalt brukes som tilnærming i organisasjoner er metoden erfaringsbasert, prosessorientert og eksperimentell. Fokus rettes mot på hva som skjer her og nå, rent fenomenologisk. Gestalt som metode brukes ikke for å presse fram forandringer. Det jobbes med å øke oppmerksomhet på hva som skjer og det fokuserer på å akseptere det som er, og gjennom det kan det vokse fram en forankret endring. Først da skjer reell og langvarig endring jfr teorien om ”The paradox of change”. Les mer om Gestalt under ”Gestalt som metode”.
- Hvem er våre medlemmer?
Våre medlemmer vil kunne jobbe som intern konsulent i en organisasjon, være ansatt i bedrifter eller organisasjoner, jobbe som selvstendig næringsdrivende som konsulent (coach, terapeut, leder- og organisasjonsutvikling, prosessleder), være fast ansatt som ekstern konsulent eller jobber som leder av en avdeling eller organisasjon. Uansett hvilken rolle våre medlemmer har, vil de bruke gestalt som metode i sin stilling, og det er viktig å ha etiske prinsipper som veiledning i sitt arbeid.
I de etiske retningslinjene vil vi av og til omtale medlemmet som konsulent for å ha et felles begrep for å gjøre det enkelt, men det omfatter likevel alle de mulige stillinger våre medlemmer kan inneha.