Innledning om etiske retningslinjer

De etiske retningslinjene er bindende for alle medlemmer av GPO. Retningslinjene er utarbeidet for å ivareta kvaliteten på utviklingsarbeid som gjøres av GPOs medlemmer i organisasjoner og bedrifter. De er ment å bevisstgjøre GPOs styre og medlemmer i etiske spørsmål og skal være en støtte til å velge hensiktsmessig og problemløsende adferd ovenfor kunder, kollegaer, og samarbeidspartnere. GPO har gjennom dette til hensikt å bidra til valg av god etisk oppdragsløsning hos kunder, med hensyn til rolleforståelse, valg av oppdrag og samarbeidspartnere.

Intensjonen er å sikre at kundene ikke blir utsatt for uhensiktsmessig eller skadelig intervensjon, og samtidig skape og opprettholde tillit til gestalt-teori og -metode i organisasjonsarbeid.

Klagebehandling

Det er etablert en fremgangsmåte for å behandle klager på våre medlemmers praksis. Retningslinjene vil være grunnlaget for vurdering av klagen. I behandlingen av klagen vil man vurdere de etiske dilemmaer som er tilstede, og de prioriteringer og valg medlemmet har gjort. Her vil vi innledningsvis berøre punktene integritet, grunnsyn og hvem vi tenker at våre medlemmer er.

Integritet

GPO skaper verdi for medlemmene gjennom samarbeid med relevante og internasjonale miljøer. Slikt samarbeid skal kjennetegnes med høy integritet i alle relasjoner og oppleves som forretningsmessig nøytrale. Dette konkretiseres ved at GPO skal kunne veilede medlemmer om faglige forhold, og GPO skal ikke la kommersielle hensyn påvirke de råd som gis.

 

Grunnsyn
GPO har et positivt, helhetlig og eksistensialistisk grunnsyn ift. alle mennesker (les også: organisasjoner). Alle mennesker kan vokse, endre seg og/eller hente ut mer av sitt eget potensial. Alle gjør det beste de kan ut fra gitte omgivelser, betingelser og rammer. Medlemmer i GPO bruker gestalt-tilnærming i sitt arbeid. En grunnleggende idé innen gestalt er at hvert menneske innenfor de muligheter de har, selv er ansvarlig for sine valg og handlinger. Gjennom tydelighet av ansvar og roller, vil bedre samhandling, endring og utvikling skje

Når gestalt brukes som tilnærming i organisasjoner, er metoden erfaringsbasert, prosessorientert og eksperimentell.  Det legges vekt på å øke oppmerksomhet på hva som skjer her og nå, og på å akseptere situasjonen slik den er. Gjennom dét kan deltakere bli klar over hva som trengs for å få til en ønsket endring. Det legges vekt på forankring av endring i systemet som skal endres; konsulenten vil aldri ha en løsning på vegne av klient/oppdragsgiver, men jobbe frem løsning sammen med oppdragsgiver.  


Hvem er våre medlemmer?

Våre medlemmer vil kunne jobbe som intern konsulent i en organisasjon, være ansatt i bedrifter eller organisasjoner, jobbe som selvstendig næringsdrivende som konsulent (coach, terapeut, leder- og organisasjonsutvikling, prosessleder), være fast ansatt som konsulent eller jobbe som leder av en avdeling eller organisasjon. Uansett hvilken rolle våre medlemmer har, vil de kunne bruke gestalt som metode i sin stilling, og det er viktig å ha etiske prinsipper som veiledning i sitt arbeid.

I de etiske retningslinjene vil vi av og til omtale medlemmet som konsulent for å ha et felles begrep for å gjøre det enkelt, men det omfatter likevel alle de mulige stillinger våre medlemmer kan inneha.

 

Etiske prinsipper og retningslinjer

Konsulentens rolle
Konsulenten skal fremme menneskelig vekst hos kunde/oppdragsgiver. I sin oppdragsløsning skal konsulenten velge anerkjente og relevante metoder tilpasset oppdraget, samt velge løsninger i tråd med etiske prinsipper.

Konsulenten skal løse oppdrag til kundens beste, ift. løsning og resultat. Konsulenten kan jobbe med hele organisasjonen, med enkelte avdelinger / seksjoner, eller samhandling mellom avdelinger/seksjoner, eventuelt med grupper og/eller enkeltindivider i organisasjonen. 

Lover og regler
Medlemmer av GPO plikter å til enhver tid å innrette sin virksomhet iht til gjeldende Lover og forskrifter, samt forretningsetiske regler. Vi fremhever spesielt Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven) med tilhørende forskrifter. Våre medlemmer henstilles også til å drive markedsføring i tråd med Lov om Markedsføring.

Konsulentens kompetanse 

Konsulenten plikter å bare påta seg oppdrag som vedkommende har kompetanse til å løse. Dersom konsulenten ikke har tilstrekkelig kompetanse, bør det hentes inn samarbeidspartnere med rett kompetanse, eventuelt bør man vurdere om oppdraget skal overføres til andre. Det bør i slike tilfeller inngås ny kontrakt med kunden. I noen tilfeller kan konsulent likevel fullføre oppdraget, men da ved at konsulenten søker ekstra veiledning for å løse oppdraget til kundens tilfredsstillelse.

Konsulenten plikter å vedlikeholde og utvikle sin personlige og profesjonelle kompetanse. Dette bør skje gjennom jevnlig faglig oppdatering og veiledning (se neste avsnitt). Gjennom dette sørger konsulenten for at praksis er i tråd med de til enhver tid gjeldene retningslinjer for og kunnskap om god faglig standard. Konsulenten må også være fysisk og psykisk skikket til å utøve sin virksomhet.


Veiledning

Alle medlemmer av GPO plikter å gå regelmessig til veiledning hos godkjent veileder med gestaltbakgrunn. Se egen liste over GPOs godkjente veiledere. GPO kan godkjenne veiledere som ikke er på denne listen, disse må ha godkjent veilederutdanning. Hvert år skal medlemmet sende inn oversikt over gjennomført veiledning til GPO. Kun medlemmer som oppfyller krav om veiledning, vil publiseres under Akkrediterte coacher.


Taushetsplikt

Våre medlemmer er underlagt taushetsplikt, og skal ikke avsløre informasjon de får kjennskap til gjennom sitt arbeid hos kunder/oppdragsgivere. Medlemmet skal forholde seg til de avtaler som gjøres med oppdragsgiver, mht hvilken informasjon som eventuelt kan deles. I forhold som ikke er regulert gjennom kontrakt, lov eller retningslinjer, utøves diskresjon og hensyn til oppdragsgivers konfidensialitet.

De samme krav pålegges konsulentens eventuelle samarbeidspartnere i løsningen av oppdraget. Når konsulenten opptrer som gruppeleder, har konsulenten ansvar for å sørge for at alle medlemmer i gruppen følger kjøreregler om diskresjon.

Unntak kan være ved kompetanseoverføring, opplæring av andre o.l., eksempler bør da anonymiseres hvis ikke annet tydelig er avtalt med kunde.

Bare kunden selv kan gi samtykke om at informasjon undergitt taushet, kan brukes. Konsulenten skal ikke føre opp en kunde/oppdragsgiver på sin kundeliste eller som referanse, uten at det er eksplisitt avklart med kunden.


Kontrakt

Det anbefales å lage en klar kontrakt og/eller mandat for oppdraget som skal utføres av konsulenten. Ved eksterne oppdrag, bør oppdragets størrelse, pris, antall konsulenter, avbestilling m.m. være regulert i en kontrakt.


Type oppdrag og rollebevissthet
Når oppdrag eller prosjekter defineres er det viktig å vurdere om det er forhold som tilsier at konsulenten ikke bør ta oppdraget. Forhold man bør være særlig oppmerksom på, kan eksempelvis være:

  • oppdraget er uklart eller utydelig
  • nærhet mellom oppdragsgiver og konsulent
  • uklare roller eller blanding av roller
  • å innta en konsulent-rolle ovenfor egne ansatte

Før konsulenten inngår avtale om oppdrag, bør viktige aspekter være drøftet med alle kontraktsparter. Det anbefales at konsulenten tar opp eventuelle uklare forhold i veiledning før kontraktsinngåelse.

Alle saker man er i tvil om, bør jevnlig tas opp i veiledning.

Relasjon til kunden - Konsulenten erkjenner sitt ansvar for relasjonen til kunden også etter at det profesjonelle oppdraget formelt er avsluttet.

Personlig ansvar - Konsulenten har et personlig ansvar for alle aspekter av hvordan oppdraget løses.


Kollegiale forpliktelser - 
Kollegialt samarbeid baseres på gjensidig respekt og tillit. Hvis et medlem finner at et annet medlem handler i strid med GPOs etiske prinsipper, bør vedkommende gjøre det aktuelle medlemmet oppmerksom på dette. Dersom dialog ikke fører frem, kan saken fremmes i form av en klage som legges fram for GPOs styre. I en eventuell  tvist kan partene kontakte GPOs faglige etiske råd for drøfting av saken. Tvister mellom medlemmer i GPO søkes løst i minnelighet.

Lar dette seg ikke gjøre, fremmes saken for GPOs styre, som evt. oversender saken til faglig etisk råd. Jfr. GPO sine vedtekter § 4,6.